13.11.2013

Villalankakranssi

Olen haaveillut tällaisen villalankakeräkranssin tekemisestä jo pitkään. Eilen sitten tartuin viimein toimeen. Pohjan tein paksusta rautalankakiepistä, jonka päällystin sanomalehdellä. Sanomalehdet kiinnitin rautalankakieppiin ohuella sidontalangalla. Villalankakerien sisällä on myös tuppo sanomalehteä, jolloin villalankaa kuluu vähemmän. Mallikuvassani oli villalankakerien joukossa perinteisiä joulupalloja. Itsekin olin jo katsomassa Anttilassa joulupalloja, kun huomasin alelaarissa nuo isot metalliset kulkuset hintaan kaksi kappaletta eurolla. Joukossa on myös kiillemaalilla maalattuja pieniä styrox-palloja. Kiinnitykseen käytin kuumaliimaa.



19 kommenttia:

  1. Voi kun kaunis, just passeli käsityöihmisen oveen :)

    VastaaPoista
  2. Aivan ihana idea. Inspiroiduin! :)

    VastaaPoista
  3. On kyllä tosi kaunis ja kertoo asukkaasta paljon :)

    VastaaPoista
  4. mulla kans tuommoinen työn alla

    VastaaPoista
  5. Todella kaunis! Olen itsekin haveillut pitkään tuollaisesta, mutta vielä on tuntunut liian suurelta operaatiolta aloitettavaksi...

    VastaaPoista
  6. Aivan mahtava ovikranssi!!

    VastaaPoista
  7. Kaunis ja tasapainoinen kranssi ihanalla idealla! :)

    VastaaPoista
  8. Kiitos, kiitos. Minäkin olin lykännyt tuon aloittamista, kun homma tuntui etukäteen niin työläälle. Lopulta tein tuon kahdessa päivässä, enkä edes tehnyt tuota koko ajan ;-)

    VastaaPoista
  9. Täydellinen! Itse olen haaveillut samanlaisesta. Ehkä minkäin uskallan kokeilla :)

    VastaaPoista
  10. Itse tein noita palloja sarjatyönä: ensin ruttasin hirmuisen läjän erikokoisia lehtimyttyjä (puolikas sivu, kokonainen sivu ja aukeama), sitten aloitin yhdestä väristä kieputtamaan palloja. Teinköhän nyt sitten kymmenen alkuun jokaisella värillä ja sitten vain liimaamaan valmiita palloja ja sommittelemaan värejä. Lopuksi tein lisää sitä mukaan kun tiettyä väriä ja kokoa tarvitsi, jotta kranssi tuli täyteen. Sopivat langat vain esille ja kieputtamaan palloja ;-)

    VastaaPoista
  11. Tosi kaunis! :) Tällaisesta olen itsekkin haaveillut kauan, mutta en ole koskaan saanut aikaiseksi toteuttaa. Käytitkö jämälankaa vai ostitko langat tätä varten? Ja ennenkaikkea, osaatko arvioida yhtään paljonko lankaa meni? :)

    VastaaPoista
  12. Aloitin tekemisen jämälangoilla, mutta langan menekki hieman yllätti, joten päädyin ostamaan paria väriä lisää, kun ei varastoissa ollut mitään sopivaa tilalle - tai en raaskinut laittaa alpakkalankaa ;-) Tuossa minulla on kuutta väriä ja jokaista meni vajaa kerä. Langanmenekkiä voi pienentää esim. liimaamalla kerät tasaiselle pahvialustalle.

    VastaaPoista