Syksyllä jäi kaikki käsityöt ihan liian vähälle, joten olen nyt joululomalla yrittänyt kiriä puutetta kiinni. Joulunpyhinä sattui käsiin pari kerää Novitan 7 veljetä -raitalankaa ja siitä syntyi perheen pikkumiehelle sekä itselle lämmikettä.
Alunperin piti vain neuloa pikkimiehelle uudet pitkävartiset villasukat, kun aiemmat pöllösukat ovat osoittautuneet niin hyviksi; pitkä varsi pitää sukat hyvin jalassa. Mutta koska lankaa jäi vielä reilusti, niin neuloinpa myös pitkät lapaset aiempien pitkävartisten pöllölapasten innoittamana. Näissäkin parasta on pitkä varsi, jolloin pikkumies ei niin helposti saa vedettyä niitä itse pois kädestä.
Koska langasta tulee jo valmiina kiva raitakuvio, niin malli on molemmissa ihan simppeli: joustinresori, sileä varsi ja joustin nilkan/ranteen kohdalla. Sukissa on joustinta myös jalkapöydän päällä, jolloin sukka istuu hyvin pieneen jalkaan.
Tässä vaiheessa lankaa oli edelleen reilusti jäljellä (reilu kerä), joten päädyinpä samaan syssyyn neulomaan vielä itsellekin polvisukat. Nyt meillä on pikkumiehen kanssa samistelusukat ;-)
Aikaa kaikkiin näihin meni kaikkinensa neljä päivää. Neulominen oli mukavaa oheispuuhaa perheen joulunpyhien elokuvamaratonin ohella. Sukat valmistui myös sopivasti talven ensimmäisiin paukkupakkasiin: ulkona on tänään pakkasta -28°!!!
6.1.2016
4.1.2016
Blogin uusi ilme ja ruusukranssi
Ei meikäläinen ihan toimettomana ole ollut vaikka täällä blogissa onkin ollut luvattoman hiljaista. Syksyn rankka työrupeama veti meikäläisestä kaikki mehut kuiviin, joten blogi on saanut kärsiä tuosta eniten. Nyt alkaa joululoma tehdä tehtävänsä ja into blogikirjoitteluunkin alkaa jo palata. Ensitöikseni uudistin blogin ilmeen - täytyy sitä kait kerran vuodessa edes hieman uudistua ;-) Miltäs blogin ulkoasu näyttää? Tunnistaako vielä meikäläisen blogiksi?
Jouluksi tuli itselle ja äidille tehtyä uudet kranssit; ihan kuin kummallakaan ei noita olisi jo muutenkin tarpeeksi. No, piti testata muiden jo aiemmin suodatinpusseilla toteuttamaa ideaa. Itsellä ei tosin luonto antanut periksi ostaa uusia suodatinpusseja ihan vaan askartelua varten, joten käytin kierrätysmateriaalia. Kävin joulun alla Plantagenissa joulukukkaostoksilla ja siellä kukkia paketoidessa tuli idea: pakkauspaperit soveltuisi hienosti kranssin materiaaliksi, joten tuli siinä vaivihkaa paketoitua kukat hieman paksumminkin tuohon paperiin ;-)
Kranssin pohjan tein pahvirenkaasta, jota vahvistin kukkapaketin päällimmäisellä paksummalla pakkauspaperilla, sillä jossa on niitä kukkakaupan logoja. Tein yhdestä arkista patukan, jonka pyöräytin renkaan muotoon ja toisesta arkista leikkasin suikaleita, jotka sitten kiedoin renkaan ympärille. Vahvistin renkasta vielä rautalangalla, jotta koko komeus pysyy hyvin kasassa.
Tämän jälkeen taittelin ohuemmasta ruskehtavat "silkkipaperista" sopivan kokoisia moninkertaisia ruutuja ja leikkasin vapaalla kädellä ympyröitä. Laitoin kuusi ympyrää aina yhteen ruusuun, niittasin nitojalla keskeltä yhdellä niitillä ja ruttasin ympyrät kukan muotoon.
Tämän jälkeen liimasin kuumaliimalla valtavan määrän kukkia kranssipohjaan vieri viereen. Ruskehtavia paperiarkkeja taisi mennä 6-7 per kranssi.
Valmiiseen kranssiin sidoin vielä ison nauharusetin ohuella rautalangalla. Tarvikkeita olisi vielä yhteen tai kahteen kranssiin, mutta täytyy kehitellä siihen jotain muutakin ideaa.
No niin, nyt on blogihiljaisuus viimein katkaistu, joten toivotaan että jatkossa on enemmän aikaa myös kirjoitella tuotoksista tänne blogiikin. Näillä mietteillä toivotan vielä kaikille blogini lukijoille ja blogissa muuten vieraileville
Jouluksi tuli itselle ja äidille tehtyä uudet kranssit; ihan kuin kummallakaan ei noita olisi jo muutenkin tarpeeksi. No, piti testata muiden jo aiemmin suodatinpusseilla toteuttamaa ideaa. Itsellä ei tosin luonto antanut periksi ostaa uusia suodatinpusseja ihan vaan askartelua varten, joten käytin kierrätysmateriaalia. Kävin joulun alla Plantagenissa joulukukkaostoksilla ja siellä kukkia paketoidessa tuli idea: pakkauspaperit soveltuisi hienosti kranssin materiaaliksi, joten tuli siinä vaivihkaa paketoitua kukat hieman paksumminkin tuohon paperiin ;-)
Kranssin pohjan tein pahvirenkaasta, jota vahvistin kukkapaketin päällimmäisellä paksummalla pakkauspaperilla, sillä jossa on niitä kukkakaupan logoja. Tein yhdestä arkista patukan, jonka pyöräytin renkaan muotoon ja toisesta arkista leikkasin suikaleita, jotka sitten kiedoin renkaan ympärille. Vahvistin renkasta vielä rautalangalla, jotta koko komeus pysyy hyvin kasassa.
Tämän jälkeen taittelin ohuemmasta ruskehtavat "silkkipaperista" sopivan kokoisia moninkertaisia ruutuja ja leikkasin vapaalla kädellä ympyröitä. Laitoin kuusi ympyrää aina yhteen ruusuun, niittasin nitojalla keskeltä yhdellä niitillä ja ruttasin ympyrät kukan muotoon.
Tämän jälkeen liimasin kuumaliimalla valtavan määrän kukkia kranssipohjaan vieri viereen. Ruskehtavia paperiarkkeja taisi mennä 6-7 per kranssi.
Valmiiseen kranssiin sidoin vielä ison nauharusetin ohuella rautalangalla. Tarvikkeita olisi vielä yhteen tai kahteen kranssiin, mutta täytyy kehitellä siihen jotain muutakin ideaa.
No niin, nyt on blogihiljaisuus viimein katkaistu, joten toivotaan että jatkossa on enemmän aikaa myös kirjoitella tuotoksista tänne blogiikin. Näillä mietteillä toivotan vielä kaikille blogini lukijoille ja blogissa muuten vieraileville
Onnea vuodelle 2016!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)






